POŠTOVNÉ ZDARMA při nákupu nad 2 000 Kč, Výkup zlata za 750,-Kč / 1gram 14K

Volejte: +420 608 943 413 (Po-So, 9-17 h)

Jakou velikost rámu u kola zvolit?

Jakou velikost rámu u kola zvolit?

Velikostí (výškou) rámu se rozumí vzdálenost mezi středovou osou a koncem sedlové trubky rámu. Velikost se udává zpravidla v palcích (1 palec = 2,54 cm). Velikosti rámů se mohou nepatrně odlišovat dle značky kola nebo konstrukce rámů.

Pro přesnější určení velikosti rámu kola doporučujeme brát v úvahu i tabulku určující velikost rámů podle délky dolních končetin. Crossová (trekingová) kola mohou mít rám o 1 až 2 palce větší.

Určení velikosti rámu podle výšky postavy

Výška postavy (cm) Horská kola (palce) Crossová kola (palce) Silniční kola (cm)
150 až 155 15 – 16 „ 16 „ 50 – 52
155 až 160 16 „ 16 „ 52
160 až 165 16 – 17 „ 17 „ 52
166 až 170 17 – 18 „ 17 – 18 „ 52 – 54
171 až 175 18 – 19 „ 18 – 19 „ 54 – 56
176 až 180 19 – 20 „ 19 – 20 „ 56 – 58
181 až 185 20 – 21 „ 20 – 21 „ 58 – 60
185 až 190 21 – 22 „ 21 – 22 „ 60
190 až 195 22 – 23 „ 22 – 23 „ 62
195 až 200 přes 24 „ 24 „ 62-64

Určení velikosti rámu podle délky dolních končetin

Velikost rámu je dána délkou sedlové trubky, od níž se odvozují ostatní rozměry rámu. Tato velikost se označuje jako „střed-střed“. Všeobecné doporučení je, že velikost rámu horského kola se volí tak, aby cyklista stojící obkročmo nad kolem měl horní (vodorovnou) rámovou trubku asi 5 cm od rozkroku. Doporučené velikosti rámů jsou v následující tabulce, pro orientaci je zařazena i výška postavy.

Výška postavy (cm) Délka nohy (cm) Velikost rámu (cm)
sportovní použití rekreační použití
(cm) (palce) (cm) (palce)
161 72 40 15,7 42 16,5
165 75 42 16,5 44 17,3
169 79 44 17,3 46 18,1
173 82 46 18,1 48 18,9
179 87 48 18,9 50 19,7
183 89 50 19,7 52 20,5
187 92 52 20,5 54 21,3
193 96 54 21,3 56 22,0

Správná poloha sedla:

Jakou velikost rámu u kola zvolit?
Správná poloha sedla

Nastavte si správnou výšku sedla tak, aby jste při sezení na sedle dosáhli napnutou nohou patou na pedály. Při jízdě leží špička nohy na pedálu a noha je ve spodní poloze pedálu lehce pokrčená. V žádném případě by se Vám neměla pánev houpat z leva do prava. Pánev by měla být tedy při jízdě takřka nehybná.

Sklon sedla se nastavuje podle chuti jedce nebo druhu kola. U horských, crossových a silničních kol je ideální vodorovná poloha.

Dětská kola:

Průměr kol Věk dítěte Výška postavy (cm)
12 „ 2-4 90-110
16 „ 4-7 100-125
20 „ 6-9 105-135
24 „ 8-12 115-155
26 „ nad 10

Materiály rámu:

K výrobě rámů používá hliník, hořčík, scandium, karbon, ocel a zřídka i titan. V následující tabulce se vám pokusíme vysvětlit vlastnosti jednotlivých materiálu:

  • Hliník – výhodou rámů z hliníkových slitin je většinou nízká hmotnost a boční tuhost rámu. Nevýhodou je pak nízká či žádná pružnost a vyšší cena než u oceli. Výrazným prvkem napomáhajícím vlastnostem hliníkových rámů je profilace (tvarování) trubek. Hliníkové rámy nesou označení alu (případně s označením typu – 6061, 7005, 7020 ap.), allux, alloy, dural, easton, alutron atd.. Cena a váha těchto rámů je odlišná v závislosti na použití různých druhů hliníkových slitin a technologií.
  • Scandium – hliníková slitina, s příměsí scandia. Díky této přísadě získává hliník vyšší pevnost a pružnost a proto jsou tyto rámy daleko lehčí než klasické hliníkové.
  • Hořčík – hliníková slitina, s příměsí hořčíku / magnésia. Díky této přísadě získává hliník vyšší pevnost a pružnost a proto jsou tyto rámy daleko lehčí než klasické hliníkové. Hořčíkové rámy mají podobné vlastnosti jako rámy scandiové.
  • Karbon – vzniká kladením vrstev karbonové tkaniny a pojidla do speciálních forem a jejich spékáním při tlaku a vysátém vzduchu. Tento způsob výroby umožňuje přidávat a ubírat materiál na místech kde ho je nebo naopak není potřeba. Tím se dociluje vysoké pevnosti a přitom extrémní lehkosti konstrukce. Díky zdokonalení technologie výroby se tyto rámy staly momentálně nejlepším materiálem pro rámy jízdních kola.
  • Ocel (Hi-Ten) – výhodou ocelových rámů je jejich pružnost a nízká cena. Nevýhodou je jejich vyšší hmotnost. Pro odstranění těchto nevýhod se často používají slitiny oceli jako např. Cr-Mo (zušlechtěná ocel s přísadou chromu a molybdenu) nebo slitiny např. Columbus. Díky tvrdosti slitiny je možné použít tenčí stěny trubek a rám je proto lehčí. S kvalitou těchto slitin potom samozřejmě roste i jejich cena. Ocel se v současné době nejčastěji používa pro výrobu rámů BMX kol, které mají maximální nároky na výdrž a odolnost proti nárazu / pádu.

Orientační nosnosti jízdních kol

Níže maximální nosnosti jízdních kol dle kategorií. Údaje byly převzaty od výrobce jízdních kol GHOST. Tyto údaje jsou pouze orientační a mohou se u různých značek kol mírně lišit.

Druh kola Orientační nosnost
MTB 120kg
Crossová kola 120kg
Trekingová kola 140kg
Silniční kola 120kg
Dirt/Street/Trial 120kg
Dětská kola 12 „/16 „ 50kg
Dětská kola 20 „ 80kg
Dětská kola 24 „ 100kg
BMX 150kg