POŠTOVNÉ ZDARMA při nákupu nad 2 000 Kč, Výkup zlata za 750,-Kč / 1gram 14K

Volejte: +420 608 943 413 (Po-So, 9-17 h)

Historie silničních kol

Schopnost jezdit na kole je dnes samozřejmostí, učí se jí děti již v předškolním věku a následně ji zúročí po celý život. Módou se začíná stávat využívání vlastního pohonu pro cestování do práce a do školy a místo hromadné dopravy či dokonce auta. Jaká je však historie jízdních kol?

Začalo to v první polovině devatenáctého století, kdy experimentovali odvážní vynálezci a poprvé sestavili přístroje připomínající dnešní silniční kolo. Tehdejší drezíny (jméno získaly podle autora Karla Draise) velocipedy, šlapadla a další pozoruhodné stroje se rychle měnily a vyvíjely. Experimentovalo se s materiálem, velikostí a tvarem, hledala se ideální stabilita, technologie, systém brzd … Ani šlapání ještě nebylo samozřejmostí, a tak každý prototyp nového kola vypadal o dost jinak než to předchozí.

Na konci sedmdesátých let devatenáctého století došlo k několika na sobě nezávislým patentům převodovky pro jízdní kola, což znamenalo výrazný posun kupředu. I brzdy prošly značným vývojem a tehdejší kola konečně začala připomínat ty dopravní prostředky, které známe dnes.

V roce 1903 se závodníci na silničních kolech poprvé účastnili legendárního etapového závodu Tour de France.

Není možné přesně určit, kdy se zrodilo klasické silniční kolo, neboť jeho vývoj byl značně pozvolný. V počátcích se v podstatě každé kolo mohlo nazývat silničním, dokud se v roce 1896 neobjevilo na trhu první „horské kolo“, speciálně určené pro pohyb v náročném terénu. Horská kola si však zpočátku ani zdaleka nezískala takovou oblibu jako právě kola silniční, a především nešlo o horská kola v dnešním slova smyslu – ta pro rekreační pohyb po horách se objevila až na přelomu 70. a 80. let dvacátého století.

Užívat kolo pro sportovní účely bylo v devatenáctém století ještě velice nezvyklé, jednalo se spíše o alternativní způsob přepravy či zajímavou formu zábavy. Teprve na počátku dvacátého století, když si cyklistika postupně získávala čím dál větší oblibu, se rozvíjela i nová sportovní disciplína. Například v roce 1903 se závodníci na silničních kolech poprvé účastnili legendárního etapového závodu Tour de France.